Verzekeringen - Welke heb je als werkgever echt nodig?

Het aannemen van werknemers brengt verplichtingen met zich mee. Welke verzekeringen zijn hierbij nodig?

Verzekeringen - Welke heb je als werkgever echt nodig?

Het in dienst hebben van werknemers geeft financiële risico’s. Welke risico’s kun je verzekeren en welke verzekeringen heb je daarvoor nodig?

Voor ondernemers is het vaak een grote stap om personeel aan te nemen. Ook met een tijdelijke arbeidsovereenkomst loop je als werkgever namelijk extra risico’s. Het positieve is dat je met de juiste verzekeringen een eventuele financiële schade beperkt kunt houden. Welke verzekeringen hebben werkgevers nodig?

Ziekteverzuimverzekering is niet verplicht, maar wel nuttig

Zieke werknemers moet je gedurende een periode van twee jaren minimaal 70% van het loon doorbetalen. Vooral voor kleine werkgevers moet het risico van ziekte wel verzekerd worden. In een uiterste geval raakt een werknemer ziek en blijft hij of zij ziek gedurende een periode van twee jaar of langer. Daar blijft het niet bij, want de re-integratiekosten draag je als werkgever ook. Bij werknemers met een tijdelijk contract blijft de doorbetalingsverplichting bestaan tot de einddatum van het contract. In sommige gevallen kan de betalingsverplichting ook na het beëindigen van het dienstverband nog doorlopen.

Je kunt niet zonder de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven 

Ondernemers zonder personeel hebben de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven nodig, maar het aannemen van personeel maakt deze verzekering nog noodzakelijker. Als werkgever ben je namelijk aansprakelijk voor de schades veroorzaakt door de medewerkers tijdens het werk. Met personeel in dienst heb je een grotere kans op schade. Een schadeclaim kan gaan om een vernielde vloer tijdens werkzaamheden, maar het kan ook een financieel zeer grote schade zijn. Een medewerker maakt bijvoorbeeld een foutje waardoor zwaar letsel bij een ander ontstaat. Onderschat dit risico niet.

Werknemers een pensioen laten opbouwen

Werkgevers zijn niet altijd verplicht om een pensioen op te bouwen voor de werknemers, maar soms is er geen keuze. Schilders die bij een werkgever in loondienst zijn, vallen bijvoorbeeld in de verplichte pensioenregeling. Werkgevers waarvoor de verplichting niet geldt, kunnen natuurlijk op eigen initiatief wel pensioenopbouw aanbieden. Bied je geen pensioen aan? Zorg dan in ieder geval voor een nabestaandenverzekering. Bij overlijden van een werknemer kunnen de nabestaanden vanuit deze verzekering toch een geldelijke compensatie krijgen.

Een collectieve ongevallenverzekering als extra zekerheid

Je voelt je verantwoordelijk voor de werknemers. Daar past een collectieve ongevallenverzekering goed bij. Deze verzekering keert uit als werknemers tijdens het werk door een ongeval om het leven komen of blijvend invalide raken door een ongeval. De verzekering biedt vaak ook dekking bij een ongeval tijdens woon-werkverkeer.

Er zijn natuurlijk nog meer verzekeringen waar ondernemers niet zonder kunnen, maar dit zijn noodzakelijke verzekeringen gericht op de werknemers binnen een onderneming.